Exerciții fizice și sport de încercat în casă

Avem grijă de corp! Cum? Facem exerciții fizice în fiecare zi!

De când a venit virusul Covid-19 pe meleagurile României, a trebuit să facem față unor măsuri de restricție destul de drastice. Românii au fost nevoiți să se adapteze la parametrii sociali noi, pentru a trece cu bine peste o criză greu de imaginat la începutul anului. Dacă tot stăm în casă, trebuie să investim în propia sănătate: mentală și fizică. Așa cum probabil deja ați observat, este destul de dificil să găsiți un set de activități care să nu va ducă cu gândul la ieșiri. De altfel, având în vedere spiritul social al omului, poate fi o reală provocare să găsim un punct de echilibru în tot ceea ce facem. În acest sens, am putea cauta sfaturi și recomandări de la alte persoane, care s-au confruntat într-un mod sau altul cu astfel de situații.

Timpul petrecut în casă poate fi destul de plăcut, mai ales dacă îi dăm un țel. Pe măsură ce găsim activități de făcut, devine puțin mai ușor să înfruntăm noua stare de facto a realității românești. Avem în față o situație unică, cu care nu ne-am mai confruntat în trecut. De regulă, România a fost ocolită in trecut de astfel de probleme. Acum că a venit rândul nostru, ies la iveală tot felul de lucruri ascunse în teritoriu și la centru: spitale vechi, care nu au beneficiat de programe de modernizare; doctori și asistente care nu echipamentul necesar pentru a-și desfășura activitățile în siguranță și multe altele. Autoritățile încearcă să remedieze problemele însă acestea trebuiau gestionate cu inteligență și seriozitate mai de mult. Vremea lamentărilor a trecut. Acum trebuie să acționăm, cu tact, atenție și responsabilitate.

Nu putem petrece timpul în întunericul fricii. Aici nu o să găsim soluții, doar noi motive de stres, anxietate și depresie. Curajul este vital în momentele de criză. Dacă îl îmbrățișăm așa cum se cuvine, fiecare moment dificil devine mai ușor de gestionat. În ceea ce privește investia timpului în activități fizice care să se desfășoare acasă, cu certitudine ați întâmpinat câteva întrebări: Ce putem face acasă? Ce exerciții sunt bune împotriva sedentarismului? Cum pot începe un program de exerciții în casă?

Aceste întrebări sunt des ridicate de cei care nu sunt obișnuiți să-și gestioneze programul de fitness în propia casă. De altfel, nu sunt multe persoane care fac regulat exerciții acasă, doar mici sesiuni de întreținere fizică. Acum lucrurile s-au schimbat și trebuie să fim receptivi la noul trend (impus de noul context sanitar prin care trece întreaga lume).

exercitii fizice de facut acasa cu gantere
Photo credit: Dusmanu Ionut

Ce exerciții faceți acasă în izolare?

Majoritatea românilor pot crea un spațiu dedicat exercițiilor fizice în casă sau apartament. Cu un pic de imaginație și responsabilitate, vom putea crea un itinerariu zilnic care să includă și sesiuni de antrenament fizic. Noi am găsit în această perioadă oportunități de dezvoltare personală. Am fost nevoiți să ne schimbăm rutină și să descoperim multe exerciții fizice interesante. Din fericire, aveam la dispoziție Internetul și YouTube, care a fost de real ajutor! Așa am luat contact pentru prima oară cu yoga, stretching și exerciții de menținere și întărire a mușchilor. Nu a fost ușor să începem acest program de întărire fizică. Totuși, este foarte important să facem loc în programul zilnic și unor exerciții. Dacă nu sunteți obișnuiți cu exercițiile fizice acasă, alocați și o perioadă de acomodare.

Rețeta noastră: flotări, gantere, genoflexiuni și mers prin casă (2000 – 3000 de pași zilnic, poate chiar mai mulți uneori). Această rețetă o respectăm zi de zi, chiar și atunci când nu ne simțim foarte bine. Cum respectăm programul de exerciții fizice? Avem o listă unde trecem zi de zi exercițiile făcute. Fiecare zi reprezintă o provocare. Obiectivul principal este evoluția. Trebuie să creștem de la o zi la alta. Să știți că atunci când investiți timp în semnarea „condicii” fizice, simțiți că trebuie să fiți responsabili. Nu este tocmai ușor să rămâneți consecvenți. Totuși, atunci când verificați lista cu rezultatele înregistrate, parcă vreți să va depășiți. Noi vrem să fim mai buni. Așadar, muncim din greu pentru a crește și pentru a înregistra rezultate mai bune de la o luna la alta.  

Photo credit: Dusmanu Ionut

YouTube este o sursă de informații mai mult decât utilă. Aici putem urmări tot felul de instructori și specialiști în educație fizică, care ne pot ajută să descoperim tot felul de exerciții faine de făcut acasă. Așa am luat contact cu multe sfaturi practice, care ne-au ajutat să diversificăm exercițiile. Am început să folosim și mobilă în rutină de exerciții fizice. Un exemplu: flotari cu picioarele pe canapea, pentru a înclină unghiul de aplecare în timpul exercițiilor. Acestea devin puțîn mai grele și se vede în dezvoltarea mușchilor. Nu uitați să faceți stretching înainte de a începe antrenamentul. Așa o să evitați să aveți de-a face cu probleme musculare. Este important să vă întindeți mușchii înainte de începutul exercițiilor fizice. Facem stretching mereu! Așa evităm să avem parte de probleme fizice.

Sedentarismul poate fi o problemă serioasă dacă se extinde pe mai mult timp. Așa că trebuie să facem tot ceea ce putem pentru a îl evita sau diminua. Nu este ușor să ne îndepărtăm de sedentarism, mai ales dacă intră în ritmul obișnuinței zilnice. Trebuie să fim atenți la modul de lucru și interacțiune socială pe care-l adoptăm zilnic în casă.

Exercițiile fizice ne pot ajută să ne îndepărtăm de efectele negative ale sedentarismului. Și este foarte important să facem acest lucru! Suntem mereu dornici să îngrijim corpul și mintea pentru a ne bucura mai mult de viață. Vă urăm multă sănătate și spor în tot ce v-ați propus să faceți în această perioadă! #stamacasa și salvăm vieți! Curaj!